torsdag 13 mars 2014

The Grand Tour


Då var dag två över.

Dagen började klockan 0800 med en kort presentation av vad som förväntas av vår uppsats och vilka krav de har på Royal Military Academy. Kraven var liknande de som finns på Karlberg men med skillnaden att det ska vara ett något större arbete. Majoren tyckte att 50-60 sidor borde räcka, men vi har inga begränsningar.

Resten av dagen har spenderats på vårt lilla kontor på fakulteten för World Politics med avbrott för kaffe och lunch. Idag testades veckans pastarätt. Den var betydligt bättre än den mat som bjöds på igår. I denna matsal arbetar man efter devisen att desto sämre mat man lagar desto färre besöker vilket i sin tur leder till mindre arbete för personalen, det är ju bra…

Efter att ha insett att jag saknar uttag för nätverkskabel på min dator så blev dagens mission att hitta en usb-adapter så att även jag kan nyttja denna fluga som kallas internet. Men turen var på vår sida idag och en av våra värdkadetter som bor i Bryssel tog oss på en personlig guidad tur i staden. Bryssel visade sig från sin bästa sida med sol och 19 grader, dock något dimmigt såg vi när vi kom upp på en plats med utsikt över hela staden. Han tog oss runt i centrum och visade oss de obligatoriska turistattraktionerna som Grande Place och Manneken Pis men även till hans egna guldkorn i staden. Vi tog en biere blanc med ost och senap som tydligen är en typiskt belgisk kombination. Det var väldigt gott, jag som äskar både öl, ost och senap men aldrig kommit på att blanda dem. Vad jag har missat. Vi promenerade vidare runt staden för att äta middag på ett litet kinesiskt ställe som gör nudlarna på plats. 

Det har varit en mycket händelserik dag och det känns som att jag har varit här betydligt längre än knappa två dagar. Kommer nog sova gott  i natt också.

Vårt lilla kontor
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar