fredag 14 mars 2014

Dagens bravader


Idag har jag suttit på kontoret hela dagen och letat information om mitt uppsatsämne. Det börjar klarna mer och mer men det är fortfarande några viktiga stenar som saknas, blir att sitta under kvällen också. Under dagen så var en svensk forskare som brukade arbeta på world politics avdelningen på besök. Hon visade oss några betydligt bättre lunch alternativ än det som erbjuds i matsalen. Tackar så hemskt mycket för det.

Vid klockan tre ungefär så kände jag att nu hade jag suttit och stirrat på skärmen alldeles för länge utan att producera något så jag bestämde mig för att sluta för dagen och bege mig till gymmet på skolan. RMA har en fantastisk idrottsanläggning med simhall, gigantisk idrottshall, klättervägg (tänk Karlbergs gånger 10), spinninghall, två squash hallar, en hall för kampsport och ett gym. Här har kadetterna obligatorisk fys fyra dagar i veckan och mesta fokusen verkar ligga på löpning. Jag blev inbjuden att delta på ett lopp nästa vecka men med nageltrång och en starting note att producera var jag tvungen att tacka nej. Men förhoppningsvis kommer det fler chanser.

När man pratar med kadetterna här så märker man hur mycket striktare deras utbildning är än vår hemma i Sverige. Under första året så får kadetterna endast lämna skolan på torsdagskvällar, för att sedan ökas med ungefär en ledig kväll per år man stannar på skolan. De får heller inte ha sina respektive eller någon annan på besök på rummen. Varje morgon måste alla ställa upp strax efter sju för morgon ceremoni och man får inte lämna skolan förrän klockan 18, oavsett när ens lektioner slutar på dagen. De har två tentamensperioder och de har bara en omtenta på sig annars blir de avskilda. Men de får lön under hela utbildningen och den verkar bero på kadetternas prestation. Helt plötsligt kändes det inte så jobbigt att ha brak två mornar i veckan under första året…

Under kvällen kom dels en av värdkadetterna förbi och gav lite information angående simhallens öppettider, olika events som händer i närtid samt information om den bal som anordnas på skolan den 26 april.

10km rundan runt Parc Cinquantenaire
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar